In de huidige digitale wereld is het als online ondernemer essentieel om je bedrijfsprocessen te optimaliseren en te automatiseren. Dit helpt niet alleen bij het besparen van tijd, maar ook bij het verhogen van de efficiëntie en het verbeteren van de klantervaring met een stijging in omzet als resultaat. Echter kan het automatiseren van bedrijfsprocessen wel een behoorlijke investering zijn, vooral voor startende ondernemers met beperkte budgetten. Gelukkig hoeft automatiseren niet altijd duur te zijn. In dit artikel delen we tips en tools om te automatiseren zonder budget, zodat jij als online ondernemer je bedrijfsprocessen kunt optimaliseren en efficiënter kunt werken.
Voordat je begint met automatiseren, is het belangrijk om in kaart te brengen welke processen binnen je bedrijf handmatig worden uitgevoerd en welke taken veel tijd in beslag nemen. Maak een lijst van deze processen en kijk welke taken kunnen worden geautomatiseerd om het proces te stroomlijnen. Denk hierbij aan taken zoals het versturen van facturen, het opvolgen van betalingen, het versturen van mails over je aanbod of het plannen van afspraken.
Er zijn verschillende gratis automatiseringstools beschikbaar die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Een van de meest populaire tools is Zapier. Met Zapier kun je verschillende apps en tools met elkaar verbinden door middel van triggers en acties. Zo kun je bijvoorbeeld een trigger instellen wanneer er een nieuwe bestelling binnenkomt in je webshop, en als actie automatisch een factuur laten versturen naar de klant. Zapier biedt een gratis versie met beperkte functionaliteiten, maar deze kan al veel tijd en moeite besparen.
Je kunt ook al veel tijd besparen door met templates en uitgedachte workflows te werken. Zo kun je bijvoorbeeld mails al vooraf schrijven en deze hergebruiken per klant. Dit bespaard je al ontzettend veel tijd, omdat je de mails nu maar 1x hoeft te schrijven. Kijk dus eens of er onderdelen in je processen zijn die je misschien niet kunt automatiseren, maar wel voor jezelf kunt versimpelen.
E-mailmarketing is een krachtige manier om in contact te blijven met je klanten en potentiële klanten. Je kunt je e-mails automatisch laten versturen op basis van bepaalde triggers, zoals een verjaardag of het achterlaten van een winkelwagentje. Dit kan zorgen voor meer betrokkenheid en conversies. Door gebruik te maken van een mailsysteem kun je je mails automatiseren en hier uren per week/maand mee besparen.
Mocht je dus ergens in willen investeren is dit zeker een goede stap als je met e-mailmarketing wilt werken of bijvoorbeeld veel mailcontact hebt met klanten.
Via deze link kun je 14 dagen gratis gebruik maken van MailBlue. (Dit is een affiliate link, wat betekent dat ik een percentage van je aankoopbedrag krijg wanneer je ervoor kiest een abonnement af te sluiten bij MailBlue)
Vergeet niet dat door met automatiseringen te werken je niet alleen tijd bespaard, maar je werk en aanbod ook schaalbaarder maakt. In de tijd waarin je eerst 1 klant kon helpen, kun je met automatiseringen 5, 10 of misschien wel 100 klanten helpen. Tel uit je winst. 👀
Weet je nog niet goed waar je mee aan de slag wilt gaan rondom automatiseren? Doe de gratis QUIZ en ontdek in een paar minuten wat jouw focus moet zijn!
Samen werken naar een bedrijf waar jij echt trots op kunt zijn. Tijd om het verschil tussen de buiten en binnenkant van jouw bedrijf te laten vervagen en nu ECHT dat droomleven te creëren.
Of je nu alleen werkt of met een team, ook voor jou is het mogelijk om een bedrijf te bouwen dat volledig klopt en aansluit bij jouw waarden en grootste dromen.