In een tijd waarin we ongeveer alle trucjes uit de marketingtrukendoos wel kennen gaat dit jaar personalisatie een belangrijk verschil maken tussen een standaard en een geweldige ervaring met jouw e-mailmarketing. De key van een persoonlijke mailervaring zit in het opbouwen van connectie en het bieden van waarde op het juiste moment.
In ActiveCampaign, in Nederland ook wel bekend als MailBlue, zijn hier allerlei mogelijkheden voor om deze strategie helemaal door te voeren en eigen te maken.
ActiveCampaign wordt op dit moment nog vaak door online ondernemers gebruikt voor standaard nieuwsbrieven of een kleine mailfunnel na een gratis weggever. Wat weinig ondernemers weten is dat ActiveCampaign je de mogelijkheid geeft om veel verder te gaan dan de standaard e-mails en om jouw e-mailcampagnes volledig af te stemmen op de behoeften en huidige fase van je leads en klanten.
In deze blog ontdek je hoe je ActiveCampaign kunt inzetten om zo’n gepersonaliseerde ervaring te creëren en waarom het leren van deze geavanceerde opties zo belangrijk gaat zijn in 2025.
Met ActiveCampaign kun je je doelgroep opdelen in specifieke ‘segmenten’. Denk aan contacten die een bepaalde pagina op je website hebben bezocht of die al een product bij je hebben gekocht.
Hoe het werkt: Gebruik gegevens die ActiveCampaign voor je heeft opgeslagen, zoals kliks op links of downloads van freebies, om groepen te creëren die écht relevant zijn. Je kunt vervolgens deze groepen selecteren bij het verzenden van je volgende mail, zodat alleen zij de mail ontvangen.
Je kunt hierdoor veel specifiekere mails versturen met content die aansluit bij de interesses van je contacten, waardoor je hogere open rates en meer conversies zult zien.
ActiveCampaign is echt een voorloper op het gebied van automatische mailfunnels. Je kunt geautomatiseerde e-mailreeksen opzetten die verstuurd worden op basis van acties van je klanten en leads.
Veel ondernemers gebruiken dit bijvoorbeeld voor gratis weggevers, maar je kunt dit nog voor veel meer inzetten. Zo kun je mails versturen naar aanleiding van een aankoop, maar ook als iemand op een bepaalde pagina is geweest of als iemand al langere tijd je mails niet opent. Ook kun je contacten eerder uit de funnels halen door middel van ‘Doelen’, zodat ze geen mails ontvangen die niet meer relevant zijn.
Dit soort geautomatiseerde opvolging zorgt ervoor dat je veel persoonlijkere mails kunt versturen en de juiste informatie voor de fase van je contact kunt delen. Ook dit zorgt opnieuw voor hogere open rates en meer conversie.
ActiveCampaign maakt het mogelijk om verder te gaan dan alleen de naam van de ontvanger toevoegen aan een e-mail, maar nog veel meer ‘Custom velden’ aan je contacten toevoegen en zo waardevolle informatie opslaan. Je kunt zo bijvoorbeeld:
• Persoonlijke tips en aanbevelingen doen op basis van eerdere aankopen.
• Een verjaardagsmail sturen met een exclusieve aanbieding.
• Content aanpassen aan de fase waarin een klant zich bevindt binnen jouw funnel.
Door deze specifieke informatie toe te voegen aan mails kun je laten zien dat je deze mail echt niet zomaar naar iedereen stuurt en dat je ook echt moeite doet om waardevolle e-mails te sturen.
Zoals je ziet heeft ActiveCampaign dus echt verschillende technische functies die jouw e-mailmarketing naar een veel persoonlijker en waardevoller level gaan tillen.
In mijn ActiveCampaign training neem ik je mee door deze functies en hoe je ze kunt inzetten. Zo hoef je het niet allemaal zelf uit te gaan zoeken en bespaar je jezelf uren technisch gestruggle. Geen ingewikkeld gedoe, maar praktische handvatten om meer te bereiken in minder tijd.
Samen werken naar een bedrijf waar jij echt trots op kunt zijn. Tijd om het verschil tussen de buiten en binnenkant van jouw bedrijf te laten vervagen en nu ECHT dat droomleven te creëren.
Of je nu alleen werkt of met een team, ook voor jou is het mogelijk om een bedrijf te bouwen dat volledig klopt en aansluit bij jouw waarden en grootste dromen.