Als dienstverlener weet je als geen ander hoeveel (of beter gezegd hoe weinig) uren er in een dag zitten. Je hebt misschien ook al ondervonden dat je hierdoor een limiet aan klanten hebt en dus niet zo’n schaalbaar bedrijf hebt als je veel online voorbij ziet komen. Gelukkig is er wel een manier om je diensten zo in te richten dat je ondanks dat het niet 100% schaalbaar is je toch veel meer klanten kunt helpen, zonder je aanbod volledig aan te moeten passen. In dit artikel neem ik je mee door de stappen om meer klanten te kunnen helpen met jouw dienst.
De eerste stap naar schaalbaarheid is het stroomlijnen van je aanbod. Dit betekent dat je alles wat je aanbiedt duidelijk uitschrijft en structureert. Maak een heldere opzet van je aanbod, zodat je precies weet welke stappen je doorloopt met elke klant. Dit zorgt ervoor dat je geen tijd verliest door telkens opnieuw het wiel uit te vinden.
Schrijf ook standaardprocessen uit die je keer op keer kunt gebruiken, zoals geautomatiseerde welkomstmails, projectdocumenten voor bij je offertes en oplossingen voor veel gestelde vragen. Hoe meer je vooraf organiseert en automatiseert, hoe minder tijd je per klant kwijt bent. Daarnaast maak je hiermee je aanbod ook direct nog beter, doordat je bijvoorbeeld veelgestelde vragen al mee kunt nemen in je onboarding en zo dus voorkomt.
Naast het stroomlijnen van je aanbod, is het automatiseren van terugkerende taken een absolute must. Denk aan het gebruik van tools die je helpen om taken zoals afspraken, betalingen en zelfs het versturen van documenten en het delen van een Google Drive te automatiseren. Door gebruik te maken van de mogelijkheden van de online wereld en hier niet bang voor te zijn, kun je eenvoudig een groot deel van je interne processen helemaal automatisch laten afwerken, zonder dat je hierdoor de controle verliest of taken vergeet.
Hierdoor heb jij alle tijd om bezig te zijn met de taken die echt het verschil maken voor de klant en krijg je ook de ruimte om nog veel meer anderen klanten te helpen.
Als je je aanbod nog verder wilt opschalen, kan een groepsprogramma een goede optie zijn. Dit is perfect voor ondernemers die niet alleen hun tijd efficiënter willen gebruiken, maar ook meer mensen tegelijk willen helpen. In plaats van één-op-één sessies, geef je workshops of trainingen aan een groep. Zo deel je je kennis en expertise met meerdere mensen tegelijk, wat niet alleen jouw tijd bespaart, maar ook waardevol is voor je deelnemers omdat ze van elkaar kunnen leren en elkaars ervaringen ook kunnen gebruiken.
Wil je nog een stap verder gaan en honderd mensen tegelijk helpen? Dan is het tijd om na te denken over volledig passieve inkomstenstromen, zoals online cursussen of programma’s. Deze vereisen een eenmalige investering van tijd om te maken, maar daarna kunnen ze blijven verkopen zonder dat je er nog live mee bezig moet zijn of meetings voor hebt. Zo kun je je tijd besteden aan andere taken terwijl je programma op de achtergrond doorloopt en verkoopt.
Ik hoop dat je dankzij dit artikel hebt kunnen zien hoeveel meer tijd je nog kunt besparen door slim gebruik te maken van jouw strategie voor je aanbod in combinatie met structuur en automatiseringen.
In mijn gratis masterclass ‘Meer klanten in minder tijd’ neem ik je uitgebreid mee door een klantreis en wat hier allemaal in te stroomlijnen en automatiseren is.
Mocht je dus nog niet overtuigd zijn of concrete voorbeelden willen van wat er allemaal mogelijk is raad ik je aan die masterclass te gaan kijken!
De masterclass is via de knop hieronder direct voor je beschikbaar.
Samen werken naar een bedrijf waar jij echt trots op kunt zijn. Tijd om het verschil tussen de buiten en binnenkant van jouw bedrijf te laten vervagen en nu ECHT dat droomleven te creëren.
Of je nu alleen werkt of met een team, ook voor jou is het mogelijk om een bedrijf te bouwen dat volledig klopt en aansluit bij jouw waarden en grootste dromen.