Lanceerperiodes kunnen de meest leuke, maar ook de meest stressvolle tijden zijn voor ondernemers. Veel ondernemers zijn gewend aan de traditionele, intensieve manier van lanceren, waarbij de druk hoog ligt en je de hele dag bezig bent met brandjes blussen en last-minute to do’s. Maar er is een alternatief: de stressvrije lancering. Bij dit soort lanceringen kan je niet alleen in rust je aanbod promoten, maar heb je ook een grotere kans op betere resultaten. Maar hoe zorg je nu voor een stressvrije lancering? In dit artikel neem ik je mee door de verschillende kenmerken van een stressvolle & stressvrije lanceermethode.
Een traditionele lancering gaat vaak gepaard met hoge stress. Denk aan last-minute veranderingen, lange dagen vol e-mails, advertenties en deadlines. Veel ondernemers proberen alles tegelijkertijd te doen, van het bouwen van hun salesfunnels tot het opnemen van video’s en het beantwoorden van klantvragen. Het resultaat: iedere dag een overvolle to do lijst die je ‘s nachts ook nog wakker houdt.
Nog een paar andere kenmerken van een traditionele lancering:
Hoewel deze aanpak een snelle omzetpiek kan opleveren, kan het ook zorgen voor een stresspiek en een voorbereidingsperiode waarbij je continu opziet tegen de drukke periode die eraan komt.
Een stressvrije lancering draait om voorbereiding, automatisering en het opzetten van processen die de last van je schouders nemen tijdens de lancering zelf. Dit type lancering stelt je in staat om te genieten van het proces en tegelijkertijd je klanten de beste ervaring te bieden. In plaats van een race tegen de klok, zorg je ervoor dat alles geautomatiseerd en gepland is voordat de lancering begint, zodat je tijdens de lancering zelf rustiger en strategischer te werk kunt gaan.
Kenmerken van een stressvrije lancering:
Waar je aandacht bij een traditionele lancering heel erg gaat naar problem management en last-minute taken, kun je je bij een stressvrije lancering focussen op echte gesprekken met je leads en klanten.
Als je tijdens een traditionele lancering volledig gefocust bent op de vele taken, verlies je vaak de ruimte om creatief te denken en strategische beslissingen te nemen. Dit kan leiden tot gemiste kansen en onnodige fouten.
Daarnaast beïnvloedt stress ook je communicatie met klanten. Als je uitgeput bent, is het lastiger om overtuigend en energiek over te komen, wat een negatieve invloed kan hebben op je verkoopgesprekken of de manier waarop je je product promoot.
In een stressvrije lancering heb je daarentegen meer ruimte om echt te luisteren naar je klanten, om je boodschap consistent over te brengen en om te reageren op de behoeften van je publiek. Dit zorgt voor een oprechtere verbinding en, uiteindelijk, hogere conversiepercentages.
Het geheim van een stressvrije lancering is voorbereiding. In de masterclass “Easy Launch Flow” neem ik je mee door de verschillende onderdelen van een lancering en hoe je deze stressvrij kunt maken.
Dit voorkomt dat je constant ‘aan’ moet staan en geeft je de ruimte om je eigen tijd te bewaken, zonder de klantervaring te schaden.
Liever een longterm oplossing? Klik dan hier
Samen werken naar een bedrijf waar jij echt trots op kunt zijn. Tijd om het verschil tussen de buiten en binnenkant van jouw bedrijf te laten vervagen en nu ECHT dat droomleven te creëren.
Of je nu alleen werkt of met een team, ook voor jou is het mogelijk om een bedrijf te bouwen dat volledig klopt en aansluit bij jouw waarden en grootste dromen.