Hoe je ChatGPT kunt inzetten voor je content

ChatGPT voor creatieve content

Het runnen van een online bedrijf brengt veel voordelen met zich mee, zoals overal kunnen werken en altijd bereikbaar zijn, maar het kan ook uitdagend zijn om alle ballen in de lucht te houden in een wereld waarin alles x10 gaat. Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei online tools en automatiseringen beschikbaar die ondernemers kunnen helpen in het stroomlijnen van de dagelijkse gang van zaken. Eén van de tools die ik bijvoorbeeld bijna dagelijks gebruik is ChatGPT, een innovatieve chatbot die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie (AI). In dit artikel neem ik je mee in de wereld van ChatGPT en hoe je dit op een creatieve manier kunt inzetten voor je content.

Allereerst: wat is ChatGPT nu precies?

ChatGPT is een chatbot die gebruikmaakt van de nieuwste AI-technologie om menselijke gesprekken te simuleren. Het maakt gebruik van de techniek van General Purpose Text Generation (GPT) om natuurlijke taal te begrijpen en te produceren. Dit betekent dat de chatbot kan leren en zich aanpassen aan de stijl en het taalgebruik van zijn gebruikers. Het is ontworpen om op een menselijke en natuurlijke manier te communiceren, waardoor je veel makkelijker met deze vorm van AI kunt werken.

Zet het in voor je content

Allereerst is ChatGPT een hele fijne tool om in te zetten voor het maken van je content voor bijvoorbeeld sociale media of je blog. Door simpelweg een onderwerp of idee in te voeren, kan ChatGPT je helpen met het schrijven van je teksten. Ook kun je content ideeën laten bedenken als je zelf even geen inspiratie hebt. Het is altijd slim om in je prompt ook zoveel mogelijk van jouw eigen inbreng te delen. Zo weet ChatGPT in welke richting hij zijn antwoord moet schrijven. Voeg bijvoorbeeld eerder geschreven posts toe om jouw tone-of-voice te laten zien.

Het is wel belangrijk om te benadrukken dat ChatGPT slechts een hulpmiddel is en niet volledig betrouwbaar voor het produceren van perfecte content. Hoewel het een uitstekende inspiratie kan zijn, kan de gegenereerde content soms onnauwkeurigheden bevatten of niet helemaal aansluiten bij je merk of tone-of-voice. Daarom raad ik altijd aan om de door ChatGPT gegenereerde content als inspiratie te gebruiken en het vervolgens zelf te finetunen. Dit zorgt ervoor dat de content authentiek blijft en echt resoneert met je publiek.

Hoe ik zelf ChatGPT inzet voor mijn content:

Allereerst is het misschien leuk om te weten dat deze blog grotendeels door ChatGPT is bedacht. Ik heb toen ik wilde starten met bloggen ChatGPT 100 ideeën laten genereren die ik kon gebruiken voor mijn blog.

Dit is de prompt (de vraag) die ik hiervoor gebruikte:

				
					Ik wil mijn online platform de Happy Business Kit DE place-to-be maken voor online ondernemers om kennis op te doen over online organising, structuur, online systemen/tools & automatiseren. Hierbij komt een blog genaamd de Knowledge HUB die gratis beschikbaar wordt.

Kun je mij 50 blog ideeen geven die passen bij deze blog?
				
			

Hierna stelde ik ook nog de volgende vraag:

				
					Tools die ik gebruik en dus ook vaker in de blogs wil benoemen zijn Notion, ActiveCampaign, Calendly, GMail, Google Calendar, Zapier en ChatGPT. Kun je mij hier nog 50 blog ideeen voor geven.
				
			

Vanuit hier heb ik de hele lijst in Notion geplaatst en doorgespit. Er stonden uiteraard een paar blogs tussen die niet helemaal geschikt waren of die ik teveel op elkaar vond lijken. Uiteindelijk bleven er ongeveer 80 blog ideeën over!

Vanuit daar heb ik een onderwerp gekozen wat ik wilde uitwerken en heb ik aan ChatGPT gevraagd hier een kladversie voor te schrijven.

Zoals ik hierboven al aangeef, ik raad je echt niet aan om bijvoorbeeld een blog die door ChatGPT is geschreven direct op het internet te plaatsen. Daarom laat ik ChatGPT een kladversie schrijven en ga ik hierna de tekst doorlezen, onderdelen verwijderen en nieuwe dingen toevoegen. Zo heb ik al een fijn uitgangspunt voor een blog en heb ik geen last van het Blank Page Syndroom.

Uiteindelijk ben ik dankzij ChatGPT veel minder lang bezig met een blog én durf ik oprecht te zeggen dat de blog veel waardevoller is dan wanneer ik hem helemaal zelf had geschreven.

Naast mijn blog gebruik ik ChatGPT soms ook om ideeën te genereren voor mijn sociale media kanalen. Altijd fijn om eens te zien waar hij mee komt, vaak met dingen waar ik zelf helemaal niet aan had gedacht!

Dit is de prompt (de vraag) die ik gebruik voor content ideeën voor mijn sociale media:

				
					Geef mij [aantal ideeën dat je wilt genereren] ideeën om content over te plaatsen op [platform/social media]. Onderwerpen die ik wil bespreken zijn [benoem de onderwerpen/pijnen/verlangen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf]
				
			

En:

				
					Maak een contentkalendar voor mijn bedrijf. Ik verkoop [aanbod] met als ideale klant [beschrijf je ideale klant] die [beschrijf de pijn van je ideale klant]. Zij zijn op zoek naar [Beschrijf het verlangen van je ideale klant]. [Beschrijf hoe vaak je wilt posten en op welke kanalen(Instagram, Youtube, LinkedIn, etc)]

Schrijf voor [Maand] de contentkalender met erbij welke tijd ik moet plaatsen en welke vorm van engagement ik kan toepassen.
				
			

Andere ideeën voor het inzetten van ChatGPT

Je kunt ChatGPT natuurlijk voor nog veel meer inzetten dan alleen je content. Daarom hier een paar ideeën waar je ook eens naar kunt kijken:

ChatGPT voor je salespagina’s

Salespagina’s zijn vaak een grote lastpost voor ondernemers. Probeer ChatGPT eens als basis voor je salespagina teksten of opbouw. Zo sta je er niet alleen voor en kom je wellicht op ideeën die je anders niet had gehad.

ChatGPT voor je mails

Ook kun je ChatGPT inzetten voor het schrijven van mails, zowel voor mails in funnels als mails die je 1 op 1 naar iemand stuurt. Altijd fijn als opzet voor een lange mail waar je zelf niet precies voor weet hoe je iets moet verwoorden.

ChatGPT voor het uitschrijven van taken voor een klant

Het laatste idee: laat ChatGPT jouw takenlijst maken en uitschrijven! Jij geeft de input van wat er globaal moet gebeuren en ChatGPT schrijft in no-time een heel plan van aanpak voor je uit. Hoe geweldig is dat!

Let op: ga doelgericht aan de slag

Het is heel makkelijk om te verdwalen in alle mogelijkheden van ChatGPT. Daarom raad ik je aan om iedere keer dat je de tool wilt gaan gebruiken vooraf te bepalen waarvoor je de tool opent. Wat wil je gaan bereiken met ChatGPT?

Door dit voor jezelf helder te hebben kun je A) gefocust werken en B) betere vragen stellen aan ChatGPT en zullen dus ook de gegeven antwoorden beter aansluiten bij jouw doel.

Heel veel plezier met het uittesten van ChatGPT en het ontdekken van de mogelijkheden voor jouw content.

Jij verdient een bedrijf waar je niet over op kunt houden

Na jaren te werken als webdesigner en automatiseerexpert, ontdekte ik mijn echte passie. Ondernemers helpen met het creëren van DE ultieme ervaring binnen hun bedrijf.

hbk founder • Happy Business Kit