In een online ondernemersbubbel waar persoonlijke communicatie de key is tot een oprechte, warme relatie met leads en klanten, is e-mailmarketing in 2025 relevanter dan ooit.
Ook nu bijna iedere ondernemer met e-mailmarketing werkt is het nog steeds mogelijk eruit te springen met jouw mails. In deze blog neem ik je meer door de opties om e-mailmarketing optimaal in te zetten voor een persoonlijke en betrokken salesstrategie én welk e-mailsysteem je hier het beste voor kunt gebruiken.
E-mails zijn een van de meest directe en persoonlijke manieren om met je publiek te communiceren. Met de juiste strategie kun je een sterke band opbouwen, vertrouwen creëren en je aanbod op precies het juiste moment (en bij de juiste mensen) onder de aandacht brengen.
Veel online ondernemers denken bij e-mailmarketing toch vaak aan de standaard nieuwsbrief. Dit is ook vaak de reden om nog niet te starten met e-mailmarketing, omdat je zelf nieuwsbrieven altijd verwijderd.
Wat niet veel ondernemers weten, is dat je die ‘nieuwsbrieven’ ook minder standaard kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld specifieke ‘segmenten’ creëren in jouw maillijst, waardoor jij de juiste contacten specifieke informatie kunt sturen. Zo kun je mails schrijven waarvan je weet die iedereen geweldig gaat vinden, puur omdat je deze naar de juiste mensen stuurt.
Naast de standaard nieuwsbrief kun je e-mailmarketing ook aanpakken voor het versturen van geautomatiseerde mails op basis van acties van je klanten en leads.
Veel ondernemers gebruiken dit bijvoorbeeld voor gratis weggevers, maar je kunt dit nog voor veel meer inzetten. Zo kun je mails versturen naar aanleiding van een aankoop, maar ook voor reviews na samenwerkingen, mails bij verjaardagen en speciale gelegenheden.
Dit soort geautomatiseerde opvolging zorgt ervoor dat je veel persoonlijkere mails kunt versturen en de juiste informatie voor de fase van je contact kunt delen.
E-mailmarketing wordt vooral gezien als salesstrategie, maar heb je er al eens over nagedacht hoeveel tijd je kunt besparen door mails te gaan automatiseren?
Al die mails die je nu nog handmatig naar (potentiële) klanten verstuurd kun je dankzij jouw e-mailsysteem automatisch op het juiste moment laten versturen.
En dat voelt nu misschien als iets wat toch niet zoveel tijd kost, maar bij veel klanten komt dit uiteindelijk toch uit op uren die je per week bespaard. (En daarmee ook een hele hoop headspace)
Nu je misschien toch met e-mailmarketing aan de slag wilt gaan, komt het volgende dilemma: Met welk systeem ga je werken?
Hoewel er veel e-mailtools beschikbaar zijn, steekt ActiveCampaign (misschien beter bekend als MailBlue) er met kop en schouders voor mij bovenuit.
Waar andere mailsystemen vooral ingericht zijn op nieuwsbrieven en een paar mails achter elkaar versturen, is ActiveCampaign er helemaal op ingericht dat dit jouw gepersonaliseerde mail machine gaat worden. Je krijgt hier alle mogelijkheden om jouw leads en klanten een volledig gepersonaliseerde ervaring te bieden, waardoor je een veel uniekere mailstrategie kunt opzetten dan met de meeste systemen.
Je kunt ActiveCampaign ook koppelen aan betaalsystemen zoals WooCommerce, Kennisshop en Plug&Pay, waardoor er direct na aankopen ook mails gestuurd kunnen worden en ActiveCampaign altijd up-to-date is wat betreft contactinformatie.
Het starten met een nieuw systeem in je bedrijf kan spannend zijn, maar je hoeft hier niet alleen voor te staan. In mijn ActiveCampaign training neem ik je stap voor stap mee door alle functies van het systeem en kun jij binnen no-time je eerste mails klaarzetten.
Zo hoef je het niet allemaal zelf uit te gaan zoeken en bespaar je jezelf uren technisch gestruggle. Geen ingewikkeld gedoe, maar praktische handvatten om meer te bereiken in minder tijd.
Op naar een nieuwe, persoonlijke e-mailstrategie in 2025!
Samen werken naar een bedrijf waar jij echt trots op kunt zijn. Tijd om het verschil tussen de buiten en binnenkant van jouw bedrijf te laten vervagen en nu ECHT dat droomleven te creëren.
Of je nu alleen werkt of met een team, ook voor jou is het mogelijk om een bedrijf te bouwen dat volledig klopt en aansluit bij jouw waarden en grootste dromen.