Lijsten en tags in ActiveCampaign: Wanneer gebruik je wat?

ActiveCampaign lijsten en tags

Online tools kunnen je ontzorgen, maar kunnen ook juist voor extra ruis zorgen. Daarom is het belangrijk dat je overal in je bedrijf, ook binnen de tools die je gebruikt, bepaalde structuren creëert om zo het overzicht en de rust binnen je bedrijf te bewaren.

In ActiveCampaign kunnen lijsten en tags die structuur bieden, maar dan is het wel belangrijk dat je ze op de juiste manier gebruikt.

Lijsten en tags zijn beide manieren om jouw contacten te organiseren en te segmenteren. Door jouw contacten te segmenteren, kun je gerichter communiceren met een specifieke groepen mensen, wat je berichten veel persoonlijker en effectiever kan maken. Veel ondernemers gebruiken lijsten en tags zonder precies het verschil te weten, daarom hier nog even kort wat het verschil is:

Een lijst in ActiveCampaign is een groep contacten die je kunt maken op basis van specifieke criteria, zoals locatie, interesses of gedrag.

Een tag is een label dat je kunt toewijzen aan individuele contacten, waardoor je ze kunt categoriseren op basis van specifieke kenmerken of acties. Let op: ActiveCampaign gebruikt in het Nederlands regelmatig tag en label door elkaar. Weet dus dat hiermee wel hetzelfde bedoelt wordt.

Beide functies zijn dus essentieel om jouw contacten te organiseren en te segmenteren, met een lijst als grote koepel en een tag als specifieker kenmerk.

Stappenplan voor het gebruik van lijsten en tags in ActiveCampaign

Nu je weet waarvoor lijsten en tags dienen, zal ik je laten zien hoe je jouw ActiveCampaign hiermee kunt inrichten en organiseren.

Stap 1: Maak een lijst aan

Het eerste wat je moet doen is een lijst aanmaken in ActiveCampaign. Dit kan worden gedaan door te klikken op ‘Contactpersonen’, dan in het uitgeklapte zijmenu op ‘Lijsten’ en vervolgens rechtsboven op ‘Lijst toevoegen’. Geef jouw lijst een naam die voor jou logisch is.

Lijsten die ik heb:

  • Maillijst – Insiders Mailing
  • Klanten – 1:1 Structured Business
  • Klanten – Kleine producten/downloads
  • Klanten – Business Programs
  • Leads – Gratis producten/downloads


Je ziet dus dat ik lijsten maak waar verschillende contacten samen komen. Zo kunnen in de lijst ‘Klanten – Business Programs’ klanten komen met alle business programma’s, die ik vervolgens door middel van tags zal gaan segmenteren.

Stap 2: Voeg tags toe

Nu is het tijd om jouw contacten te taggen. Dit kan individueel worden gedaan door op een contact te klikken en vervolgens op ‘Tag invoeren’ te klikken. Je kunt ook tags toevoegen aan meerdere contacten tegelijk door de relevante contacten te selecteren en vervolgens op ‘Bewerken’ en ‘Voeg een tag toe’ te klikken. Zorg ervoor dat je tags toevoegt die relevant zijn voor jouw bedrijf en die je later kunt gebruiken om jouw contacten te segmenteren.

Laten we nog eens de lijst ‘Klanten - Business Programs’ als voorbeeld nemen. Voor deze lijst heb ik de volgende tags aangemaakt:

  • Aankoop: The Blueprint Program
  • Aankoop: Ultimate Workflow Program
  • Aankoop: Happy Client Program
  • Aankoop: Structured Business Program

Op deze manier kun je dus ondanks dat iedereen in één lijst zit, toch de deelnemers van de verschillende programma’s los mailen.

Stap 3: Stel automatiseringen in

Een van de fijnste functies van ActiveCampaign is de mogelijkheid om automatiseringen in te stellen op basis van lijsten en tags. Hiermee kun je geautomatiseerde e-mails of acties sturen naar specifieke contacten op basis van hun gedrag of tags. Dit kan bijvoorbeeld een welkomstmail zijn naar nieuwe contacten, een verlaten winkelwagen e-mail naar contacten die items in hun winkelwagentje hebben achtergelaten, of een follow-up e-mail naar contacten die een specifieke tag hebben.

Ook kun je door middel van deze automatiseringen nieuwe tags aan contacten toevoegen, helemaal automatisch. Dit bespaard jou veel werk en zorgt ervoor dat jouw contacten altijd de juiste tags zullen hebben. Dit is bijvoorbeeld fijn als iemand een nieuw product heeft gekocht en dus van lead naar klant gaat.

Stap 4: Beheer jouw lijsten en tags

Het is belangrijk om jouw lijsten en tags regelmatig te beheren om ervoor te zorgen dat ze up-to-date en relevant blijven. Verwijder bijvoorbeeld contacten die zich hebben uitgeschreven voor jouw e-mails of voeg nieuwe tags toe om je mails zo persoonlijk mogelijk te houden. Het is ook belangrijk om jouw automatiseringen te controleren en te testen om ervoor te zorgen dat ze goed werken en aan blijven sluiten op jouw doelen.

Laatste tip: zorg voor een duidelijke structuur in je namen

Gebruik een format voor je namen, zodat je altijd weet op welke manier je je tags kunt terugvinden. Zelf gebruik ik meestal het volgende format:

Actie: Offer – Datum/Periode

Ik start met de actie, bijvoorbeeld ‘Aankoop’, ‘Aangevraagd’ of ‘Ingevuld’. Zo kun je al een groot deel van de tags wegfilteren als je naar een specifieke tag opzoek bent.

Daarna zet ik datgene waar de actie om draait in de tag. Bijvoorbeeld een aanbod dat de klant heeft gekocht of welke vragenlijst de klant heeft ingevuld.

Als laatste kun je eventueel nog een datum of periode toevoegen aan je tag. Dit kan handig zijn wanneer je bijvoorbeeld met lanceerperiodes werkt en op basis van de periode wilt kunnen filteren.


Ik hoop dat je door middel van dit artikel meer hebt geleerd over het organiseren van je contacten in ActiveCampaign en op deze manier meer overzicht en rust in je bedrijf ervaart.

Jij verdient een bedrijf waar je niet over op kunt houden

Na jaren te werken als webdesigner en automatiseerexpert, ontdekte ik mijn echte passie. Ondernemers helpen met het creëren van DE ultieme ervaring binnen hun bedrijf.

hbk founder • Happy Business Kit

More to read