Zo automatiseer je je klantreis, maar houd je het wel persoonlijk

Klantreizen automatiseren

In de wereld van automatiseren en het stroomlijnen van je bedrijf blijven er ondernemers het moeilijk vinden hun klantreizen te automatiseren. Hoe zorg je er nu voor dat het wel volledig gestroomlijnd en geautomatiseerd is, maar niet onpersoonlijk wordt?

Je klanten persoonlijk blijven helpen is cruciaal voor de ervaring van je klanten, omdat zij zich zo veel meer gehoord en begeleid voelen dan door standaard mailtjes die voor iedereen bedoelt kunnen zijn. Dit is dan ook voor veel ondernemers de reden waarom ze hun klantreizen niet willen automatiseren, omdat ze bang zijn de controle en het contact met de klant te verliezen.

Het geheim van het automatiseren van je klantreis zit hem in de details. Als jij je klantreis tot in de puntjes hebt uitgedacht en op basis daarvan je automatiseringen opzet, zul je merken dat je klanten stiekem een nog betere ervaring hebben dan voorheen. Je klanten extra blij en jij meer ruimte en tijd: win win dus!

Na het volledig uitdenken van je klantreis is het tijd om aan de slag te gaan met het automatiseren. Om je een handje op weg te helpen staan hieronder 5 automatiseermogelijkheden die je kunt meenemen in deze fase.

1. Gebruik je mailsysteem tijdens je samenwerking

Vaak wordt een mailsysteem zoals ActiveCampaign alleen gebruikt voor leadgeneratie en om leads om te zetten naar klanten, maar het is ook een hele handige tool voor tijdens je samenwerking.

Zelf gaan bijna alle mails die tijdens een samenwerking verstuurd worden via mijn mailsysteem en dus automatisch.

2. Gebruik een CRM-systeem

Een Customer Relationship Management (CRM) systeem is een essentieel hulpmiddel voor het organiseren en beheren van klantgegevens. Het helpt je overzicht te bewaren in de verschillende fases waarin jouw klanten kunnen zitten en wat zij dus op dit moment van jou nodig hebben.

3. Gezamenlijke online omgeving

4. Geautomatiseerde interne processen

Jij verdient een bedrijf waar je niet over op kunt houden

Na jaren te werken als webdesigner en automatiseerexpert, ontdekte ik mijn echte passie. Ondernemers helpen met het creëren van DE ultieme ervaring binnen hun bedrijf.

hbk founder • Happy Business Kit