Als online ondernemer weet je als geen ander hoe vervelend het kan zijn als je geen duidelijk overzicht hebt in je klanten en klantwerk. Helaas zijn er maar weinig CRM-systemen die echt lekker werken. Vaak zit er van alles in wat je nooit gebruikt, zijn de systemen mega onduidelijk of is het onhandig omdat het wéér een losse tool is die je moet openen.
Zoals je misschien al weet ben ik groot fan van Notion en heb ik dus ook mijn klantenbeheer volledig uitgewerkt in Notion. In dit artikel neem ik je mee in het opzetten van zo’n systeem in Notion, zodat jij binnen no-time weer helemaal het overzicht hebt in de status van je klanten.
Notion is een mega veelzijdige tool die steeds populairder wordt onder online ondernemers. Het biedt de mogelijkheid om op een visuele en intuïtieve manier informatie te organiseren en te delen. Hierdoor is Notion super geschikt voor het bouwen van een CRM systeem. Een van de grootste voordelen van Notion is dat het volledig aanpasbaar is aan de behoeften van jouw bedrijf. Zo kun je verschillende databases creëren die perfect aansluiten bij jouw bedrijfsprocessen. Daarnaast is Notion ook nog eens betaalbaar (zelfs in de meeste gevallen GRATIS!) en gemakkelijk te combineren met andere tools.
Oke, laten we beginnen.
Voordat je begint met het bouwen van je CRM systeem in Notion, is het belangrijk om uit te schrijven wat je precies wilt. Wat wil je bereiken met het CRM systeem? Welke informatie wil je opslaan en beheren? Door dit vooraf duidelijk te hebben, kun je het systeem efficiënt inrichten en voorkom je dat je het uiteindelijk toch niet fijn vindt werken.
Een van de belangrijkste onderdelen van een CRM systeem is een goed klantenbestand. In Notion kun je gemakkelijk een database maken waarin je alle informatie van je klanten kunt opslaan. Denk hierbij aan contactgegevens, aankoopgeschiedenis, communicatie en andere relevante informatie. Door gebruik te maken van verschillende views, zoals een tabel of een galerij, kun je de informatie op verschillende manieren bekijken en filteren.
Zelf heb ik de volgende ‘properties’ in mijn klantendatabase:
(Properties zijn de onderdelen die je aan een database kunt toevoegen.)
Je kunt in Notion ook met database-templates werken. Een template in een Notion-database is een vooraf ingesteld formaat of lay-out die je kunt toepassen op nieuwe items die je aan de database toevoegt. Deze templates kunnen je helpen om consistentie en efficiëntie te behouden door de noodzaak om telkens dezelfde formaten of structuren te creëren te verminderen.
Zelf heb ik het volgende toegevoegd aan mijn klanttemplate:
Notion is een mega uitgebreide tool, waardoor het ook snel overweldigend en onoverzichtelijk kan worden. Zorg dus dat je voordat je gaat beginnen met werken in Notion je heel duidelijk voor jezelf hebt wat je wilt doen. En vergeet niet: doe alles stap voor stap + neem je tijd. Dan komt alles goed. 🙂
Je kunt ook mijn Notion training gebruiken als support. Hierin leg ik je alles uit over Notion en hoe je moeiteloos nieuwe pagina’s en onderdelen kunt toevoegen aan jouw Notion omgeving. Zo hoef je het niet allemaal zelf uit te gaan zoeken en bespaar je jezelf uren technisch gestruggle met YouTube video’s. Geen ingewikkeld gedoe, maar praktische stap voor stap video’s waarmee jij binnen no-time je eerste pagina’s hebt staan!
Samen werken naar een bedrijf waar jij echt trots op kunt zijn. Tijd om het verschil tussen de buiten en binnenkant van jouw bedrijf te laten vervagen en nu ECHT dat droomleven te creëren.
Of je nu alleen werkt of met een team, ook voor jou is het mogelijk om een bedrijf te bouwen dat volledig klopt en aansluit bij jouw waarden en grootste dromen.