Je ziet tegenwoordig steeds vaker ondernemers werken met automatiseringen in hun bedrijf. Zeker voor je klantreis kan dit een grote impact maken binnen je bedrijf en op je tijd, met als resultaat uren per klant die jij voortaan aan andere dingen kunt besteden. Maar hoe pas je dit nu concreet toe in je klantreis, zodat je klanten een consistente, professionele ervaring krijgen zonder dat jij elke stap handmatig hoeft uit te voeren?
In dit artikel deel ik met je hoe je met een paar slimme automatiseringen een klantreis kunt creëren die zowel persoonlijk als efficiënt is, wat je niet alleen tijd bespaart, maar je klant ook het gevoel geeft dat hij of zij écht begeleid wordt.
Een van de eerste momenten waarop je automatisering kunt inzetten, is direct na het versturen van een offerte.
Voorbeeld: Je bent een webdesigner. Dan bestaat elk project uit fases zoals ontwerp, ontwikkeling, en afronding. Door een projectdocument te maken waarin deze fases worden uitgelegd, neem je jouw klant alvast mee in het proces, zonder dat je dit voor elke klant opnieuw hoeft te schrijven. Je kunt dit document standaard bij je offerte toevoegen en gebruiken als leidraad voor de samenwerking. Zo weet je klant direct wat hij kan verwachten, en geef jij jezelf de vrijheid om dit steeds opnieuw te gebruiken.
Tijdens de samenwerking is het belangrijk om klanten op de hoogte te houden van de voortgang. Veel ondernemers doen dit handmatig, maar ook dit kun je automatiseren. Stel automatische e-mails in die uitleg geven over de verschillende fases waarin het project zich bevindt. Dit kan bijvoorbeeld een e-mail zijn die aangeeft dat je nu in de ontwerpfase zit en wat de klant kan verwachten, en later een e-mail over de ontwikkeling en afronding.
Begin met het uitschrijven van je klantreis en kijk welke stappen in elk project terugkomen. Zelfs als je denkt dat elk project anders is, zul je waarschijnlijk toch een aantal terugkerende elementen zien. Kies de stappen die vaak voorkomen en stel hier automatiseringen voor in. Zo creëer je een consistente basis in je klantreis en kun jij je focussen op het persoonlijke contact en de extra ondersteuning waar jouw klant écht baat bij heeft.
Wil jij aan de slag met het creëren van meer structuur en automatiseringen in je bedrijf, maar weet je niet zo goed wat nu prioriteit moet krijgen? Doe de gratis QUIZ en ontdek wat voor automatiseringen/structuur jouw bedrijf nu nodig heeft.
In een wereld waar alles mogelijk is met online tools en automatiseringen is het ZO onnodig om een bedrijf te runnen waar jij niet OBSESSED mee bent.
Jij verdient een onweerstaanbaar bedrijf, go for it.
Samen werken naar een bedrijf waar jij echt trots op kunt zijn. Tijd om het verschil tussen de buiten en binnenkant van jouw bedrijf te laten vervagen en nu ECHT dat droomleven te creëren.
Of je nu alleen werkt of met een team, ook voor jou is het mogelijk om een bedrijf te bouwen dat volledig klopt en aansluit bij jouw waarden en grootste dromen.