5 manieren voor meer rust en overzicht in je bedrijf
Als ondernemer kun je soms het overzicht even helemaal kwijt zijn. Een eindeloze to-do lijst, klantvragen die beantwoord moeten worden en deadlines die gehaald moeten worden. Gelukkig kun je met de volgende 5 manieren meer rust en overzicht in je bedrijf creëren met behulp van online systemen en automatiseringen.
1. Schrijf je workflows uit
Een van de beste manieren om meer rust en overzicht te creëren in je bedrijf is door eens in de zoveel tijd je workflows eens helemaal uit te schrijven. Zo zie je alle taken en acties op papier en zie je precies wat er moet gebeuren voor bijvoorbeeld een klanttraject of sociale media content. Ook kun je hierin aangeven of de handeling handmatig moet worden uitgevoerd, het door je klant gedaan moet worden of dat het automatisch gebeurt. Zo kun je heel duidelijk zien waar je nog veel handmatig doen en wat je eventueel nog zou kunnen automatiseren.
2. Maak gebruik van automatiseringen
Zoals hierboven al benoemd: ga aan de slag met taken automatiseren. Dit kan bijvoorbeeld door e-mailsjablonen te gebruiken voor veelvoorkomende e-mails, waardoor je minder tijd kwijt bent aan het schrijven van standaard e-mails. Ook kun je denken aan automatisch verstuurde facturen, waardoor je minder hoeft te denken aan administratieve taken.
3. Werk met een online projectmanagement tool
Een online projectmanagement tool, zoals Notion of Trello, kan je helpen bij het organiseren van je taken en het bijhouden van de voortgang. Hierdoor heb je beter zicht op wat er moet gebeuren en wat de status is van verschillende taken. Dit kan helpen bij het creëren van meer rust en overzicht in je bedrijf.
4. Gebruik een online boekhoudprogramma
Een online boekhoudprogramma, zoals Moneybird, kan je helpen bij het bijhouden en inzichtelijk maken van je financiën. Zo kun je gemakkelijk facturen versturen, automatische betalingen ontvangen en bijhouden welke betalingen er nog openstaan. Hierdoor hoef je minder tijd kwijt te zijn aan administratieve taken en heb je meer overzicht over je financiën.
5. Maak gebruik van GMail als zakelijke mailbox
Met functies zoals labels, filters, en het samenvoegen van vergelijkbare berichten, kun je eenvoudig een gestructureerde en georganiseerde inbox creëren in GMail. Ook kan GMail samenwerken met andere Google tools zoals Google Agenda, Takenlijst, en Drive, wat je workflow nog verder kan stroomlijnen en efficiënter kan maken.
Online systemen en automatiseringen zijn echte must-haves voor het creëren van meer rust en overzicht in je bedrijf. Je zorgt niet alleen voor meer rust, maar ook voor een fijnere online werkplek voor je bedrijf. Het implementeren van deze tools en automatiseringen kan even wennen zijn, maar you’re not alone. De Happy Business Kit is DE bundel voor ondernemers die aan de slag willen met het toekomstbestendig maken en automatiseren van hun workflows + het creëren van jouw eigen online happy place. 🥰